torsdag 4 augusti 2011

Insidan vs. Utsidan & "Komplicerad"

Hej folk, här kommer ännu ett "djupt" inlägg. Ber om ursäkt, vet att det kanske är betydligt roligare att läsa om  dagens inköp eller dagens outfit, men jag har en begränsad budget varje månad som för tillfället är slut och därför blir det inga inköp på ett tag. Dessutom är min dagens outfit ett par frottéshorts och ett linne som är för litet, så ni går inte miste om något direkt.

Dagens outfit och dagens inköp är egentligen i samma område som mina tankar cirkulerar kring idag. Ytlighet. Utseende. Vikten av att se bra ut. Eller snarare vikten av att se ut på ett visst sätt som drar till sig uppmärksamhet. Och då menar jag inte vilken uppmärksamhet som helst, utan rätt sorts uppmärksamhet. Uppmärksamhet från det andra könet. Haha, märker själv hur fånigt den formuleringen låter, men ärligt talat, visst är det så? Det finns många hycklare där ute, bland annat jag själv, som håller fast vid mottot "Det är insidan som räknas", men ändå står vi där framför spegeln och provar otaliga klädkombinationer och frisyrer innan vi lämnar huset. Vi intalar oss själva och andra att vi är bra människor som inte dömer folk efter utseendet, utan efter deras personlighet, men ljuger vi inte för oss själva? Vi bryr oss visst om utseende, både vårat eget och andra människors. Våra ögon kan ofta fastna på en främling på stan, men varför? För att vi känner på oss att personen är snäll? För att vi hör att personen pratar fint? Visst, i vissa fall kan det vara så, men för det mesta är det en persons utseende som fångar vår uppmärksamhet.

Poängen jag vill få fram är att mottot "Det är insidan som räknas", enligt mig, bara står för halva sanningen. Utsidan räknas också. Det är den som fångar ens uppmärksamhet och väcker intresset för att lära känna en person. Till utseendet räknar jag också en persons utstrålning, alltså hur personen beter sig. En person som skrattar eller tar mycket plats väcker mer uppmärksamhet än någon som står i en liten klunga och bara pratar med sina närmsta vänner. Utstrålning borde ha större effekt än själva utseendet tycker jag. Det är synd att många människor, på något konstigt sätt ofta de man själv har intresse för, verkar dras mest till utseendet. Och ibland kan man bli riktigt fundersam när en person dras till en människa som man själv finner rent ut sagt... äcklig? Får man säga så ens? En person som man finner hemsk med andra ord. Då blir man förvirrad och börjar fundera över om det är sånt folk dras till? Är det sånt utseende som gäller? Är det det där beteendet som är sexigt och attraktivt? Borde man själv ta efter denna person?

Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt dessa tankar. Och ett ord dyker upprepade gånger upp. Ordet "OM." Om jag hade lika fin figur som hon så skulle han följa mig med blicken. Om jag vågade ta mera plats så skulle han finna mig intressant och vilja prata med mig. Om, om, om och om. Alltid något som kan ändras. Varför? För att han ska gilla mig. Men den figuren är ju inte min. Och jag tar inte mer plats än vad mina 157 cm kräver. Det skulle inte vara mig han gillade, utan någon annans utseende som jag härmar. Och hur kul är det att bli gillad för att man ser ut som någon annan? Inte speciellt kul.

Folk gillar när saker och ting, speciellt människor, är okomplicerade. Det är mycket roligare och definitivt lättare att ha en partner som är okomplicerad, än någon som är det. Men vissa människors definition av komplicerad, passar in på de allra flesta. Man vill gärna slippa att behöva hantera bråk, gnäll, avundsjuka, gråt och andra jobbiga saker, men hur många såna människor finns det? Och hur jäkla roliga är de i längden när man i sin tur får problem och de tröttnar på en eftersom man är "komplicerad". En okomplicerad människa finns inte. Det närmaste man kan komma, är en människa som kan hantera alla ovanstående problem galant och inte skyggar för dem. Så det är mitt försvar till alla människor där ute som kanske finner mig komplicerad tack vare inlägg som detta. Jag må vara "komplicerad", men jag är en jäkel på att hantera problem, både mina egna och andras. M'kay? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar