onsdag 12 oktober 2011

Alkan, alken, alkyn, alkohol...

Hej på er! Sitter här i min sköna säng med en varm filt runt mig och tända ljus. Låter rätt mysigt va? Det skulle det också vara om det inte var så att jag sitter och råpluggar funktionella grupper till olympiaden. Vill ni höra dem? Karboxylsyra, ester, amid, aldehyd, keton, alkohol, tiol, amin, eter, alkyn, alken och alkan. Låter kanske inte så mycket, men det knepiga är att komma ihåg exakt hur de ser ut också. Lyckligtvis är de flesta relativt lätta och har jag extra tur så står alla förutom tiol, amid och amin i formelsamlingen. Om fallet är så, så blir jag så überlycklig att ni inte fattar! Hur som helst, jag börjar blir stört nervös inför morgondagen. Jag vill så himla gärna få ett bra resultat, även fast jag vet att jag inte borde förvänta mig det eftersom jag inte ens börjat läsa Kemi B än. Det skulle vara sån himla självförtroendeboost att få ett bra resultat, att verkligen få bekräftat att jag faktiskt är bra på kemi. Men jag ska försöka att inte ha för stora förhoppningar! 8.30 imorgon bitti gäller det. 
Håll tummarna för mig! 


Skåda! En keton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar