lördag 1 mars 2014

Älskade Zürich

Idag när jag vaknade visste jag direkt en sak: jag ville in till Zürich och träffa någon i min ålder. Efter att endast ha umgåtts med min värdfamilj, som jag förvisso tycker väldigt mycket om, så kände jag verkligen behovet av att träffa någon i min ålder. Tur som jag hade så nappade en annan au pair vid namn Jenny och vid tolv mötte jag henne på centralstationen inne i Zürich. Personligen tyckte jag det klickade direkt - föll pladask för hennes norrländska dialekt och avslappnade stil! Det första vi gjorde var att köpa en kringla med salami åt mig då jag var svinhungrig. Sedan promenerade vi runt och kollade i affärer innan vi besökte en stor kyrka som hette något jag inte kommer ihåg. Vi bestämde oss för att klättra uppför 187 trappsteg till tornet och titta på utsikten. Jag och min dåliga kondition skämdes som fan eftersom tornet kändes som Mount Everest och mina ben bara darrade i någon timme efter vi kom ner igen. Utsikten var väldigt fin trots den mulna himlen! Det var blåsigt idag inne i Zürich och eftersom solen vägrade visa sig så var det rätt så kallt, men jag klarade mig i min vårjacka vilket gjorde mig glad då jag är dödstrött på min tjockis vinterjacka.

Efter kyrkbesöket kollade vi lite i affärer innan vi tog en sväng till Migros för att köpa varsin crossiant. Jag köpte en med choklad i och herremingud vad äckligt det såg ut (Som en hundbajskorv inbakad i en crossaint), men jösses vad gott det var! Vi tog spårvagnen till någonstans som jag inte minns namnet på och där stötte vi på en loppmarknad! Vi drev omkring mellan stånden och kollade på allt knäppt som folk hoppades att få sålt. När vi närmade oss ett visst stånd försökte jag få Jenny att gå fortare eftersom jag såg en stor skylt där det stod "Jesus is coming!" eller något liknande. Jag har inget emot religion, men kände på mig att vi skulle bli påhoppade av någon fanatiker vid just det här ståndet. Mycket riktigt kom det fram en liten asiatisk kvinna och högg tag i Jenny. "Glaubst du in Gott?!" frågade hon ivrigt och stackars Jenny förstod inte frågan. "Jesus?!" fortsatte kvinnan och jag översatte snabbt åt Jenny. Hon svarade kvinnan att hon inte visste ifall hon trodde på Gud och kvinnans respons på detta var att trycka en broschyr och en minichoklad i våra händer samt säga något om Guds helande kraft. Till slut lyckades vi ta oss därifrån medan kvinnan ropade "God bless you!" efter oss.

Vi tog spårvagnen tillbaka till centrum och satte oss på Starbucks. Jag testade en chai latte och eftersom jag inte vet direkt hur chai latte SKA smaka, så kan jag inte säkert säga ifall det var jag som sabbade den med allt extra socker och vaniljpulver jag hällde i eller om den var precis som den skulle vara, MEN den smakade som pepparkaka i flytande form. Superskumt! Jag drack några klunkar innan jag gav upp. Jag får helt enkelt fortsätta mitt sökande efter den perfekta varma drycken att beställa på Starbucks. Vi pratade jättemycket och jag har äntligen hittat någon som också kan bli så bubbligt glad och fnissig att man bara måste klappa händerna lite, haha! Det kändes absolut inte som att det här var första gången vi träffades och jag ser fram emot att träffa henne igen!

När Jenny hade tagit spårvagnen hem så drev jag runt lite på stan och kollade i affärer innan jag käkade middag på McDonalds. Sedan besökte jag SBB på centralstationen och skaffade mig ett månadskort för kollektivtraffiken.
För runt 800 kr så får jag åka hur mycket tåg, buss och spårvagn från Niederglatt till och inom Zürich stadsnät.
Sååå skönt att bara kunna kliva på tåget/bussen/spårvagnen och slippa tänka på att fixa biljett.

För att komma till Niederglatt där jag bor tar man antingen tåg nr S5 som stannar i Niederglatt 1 gång/timme eller så tar man S5:an till Oberglatt och åker buss därifrån som också går 1 gång/timme. Alltså har jag två möjligheter per timme att ta mig hem eller in till Zürich. Igår kväll kände jag inte för att promenera från tågstationen i en kvart eftersom det regnade ute, så jag satsade på att åka tåg + buss. Kollektivtraffiken här i Schweiz är löjligt punktlig och det var därför jag blev lite ställd när tåget blev tre minuter försenat. Jag insåg att min buss skulle gå 18.57 och tåget skulle komma in på stationen 18.54. Nästa buss gick 19.57 så ni kan förstå att jag sprang som en galning från perrongen till busshållplatsen. Jag hann med bussen som tur var, hade varit rätt pissigt att behövt sitta och vänta i 1 timme.

När jag kom hem var min värdpappas syster med familj på besök och jag satt med de vuxna en stund och pratade. Fick veta att vi kommer flytta till huset på fredag och förhoppningsvis kommer det vara någorlunda klart då.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar