tisdag 4 februari 2014

1 månad!

Idag har jag varit här i hela fyra veckor och på fredag är det två veckor tills flyttlasset till Schweiz går.
Så spännande! Längtar verkligen efter att få se Zürich och alla au pair kompisarna igen :)

I fredags kom det fem stycken schweizare hit eftersom vi i lördags hade en fest för att kombinera min värdmammas födelsedagsfirande med en avskedsfest inför flytten. Det var väldigt trevligt, även om jag och tjejerna gick hem direkt efter middagen. Det har varit både roligt och ansträngande att ha en massa folk här. Det var dock väldigt roligt att få höra schweizertyskan igen och ni får gärna kalla mig galen, men det språket är verkligen som musik för mina öron, haha :) Alla var jättetrevliga och det ska bli kul att träffa dem igen.

Igår var det verkligen inte min dag om man säger så. Eftersom min värdmamma skjutsade min värdpappa och hans kompis till flygplatsen i söndagskväll så åt vi inte middag förrän 19.30, vilket gjorde att tjejerna somnade runt 21. Katastrof när jag skulle väcka dem med andra ord. Stora tjejen kämpade på och gick upp utan något krångel, men den lilla var fly förbannad över att behöva gå upp vid 6.30, så jag fick kämpa med att få henne att sluta skrika eftersom det fortfarande fanns 4 schweizare som låg och sov. För att göra allt krångligare så var tjejernas dagis stängt, så de skulle gå på ett annat dagis som ligger 10 min bort med buss. Efter massa gnäll så kom vi äntligen på bussen och jag kunde andas ut lite. Dock åkte vi en station för långt, vilket innebar att vi behövde gå ca 200 meter extra, men det kunde lika gärna ha varit 200 mil när man har en arg och trött 4-åring som INTE vill gå ett enda steg i onödan. Vi kom ca 50 meter innan hon satte sig ner på marken och bara skrek. Den här lilla tjejen har nog en framtid inom operan - jag förstår inte hur ett så enormt högt och öronskärande ljud kan komma från den där lilla kroppen! Av erfarenhet vet jag dock att det bästa man kan göra är att låta henne skrika klart och sen försöka distrahera henne. Det tog kanske 10 minuter innan vi kunde börja gå igen och slutligen kom vi fram till dagiset. Det gick bra att lämna dem, inga tårar eller skrik över att det inte var deras vanliga dagis. Jag hade dock fått världens huvudvärk, så mitt planerade gymbesök bestod endast av att jag åt en macka, gick 10 min på löpbandet och gjorde kanske en övning innan jag gav upp och gick hem och sov två timmar istället.

När det var dags att hämta tjejerna igen hade huvudvärken gått över som tur var och jag höll tummarna för att det skulle gå smidigare än på morgonen. De var på bra humör när jag kom dit, vilket var skönt, men såklart valde universum att jävlas lite mer med mig. Deras ytterkläder var blöta och kalla och stora tjejens fleece var puts väck. Den fanns verkligen ingenstans. Så jag hann bli rejält irriterad innan vi kom iväg till bussen iklädda blöta ytterkläder och utan fleece. Jag hade världens PMS också, så när vi kom hem och jag skulle laga mat ringde jag mamma och grät en skvätt. Inte för att jag var ledsen, utan eftersom jag var så himla frustrerad och trött i huvudet, haha :) Hursomhelst, jag lagade en jättegod middag faktiskt! Kan lägga upp receptet här i ett eget inlägg! :)

Idag har jag slappat och sen åkte jag och köpte blommor till min värdmamma som fyller år idag. Jag hoppas att ni vet hur farligt det är att smsa och gå samtidigt?! Jag blev påmind om det den hårda vägen idag när jag klev av bussen. Jag gick och fånlog och var helt klistrad vid skärmen eftersom jag var mitt uppe i en konversation med en av mina favoritpersoner. När jag skulle gå in i centrumhuset så gick jag in genom de automatiska dörrarna och sen gick jag rakt in i ett räcke. Vem fan sätter ett räcke en meter efter en automatisk dörr?! Hursomhelst, det måste ha sett jätteroligt ut och jag började garva åt mig själv. Så så kan det gå om man smsar och går samtidigt - farligt!

Så här såg jag ut på festen i lördags :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar