lördag 22 februari 2014

Hallå från Schweiz!

Grüzi! Sedan ungefär 24 h bakåt i tiden befinner jag mig nu i Schweiz och humöret är på topp! Jag hade nästan glömt bort hur himla vackert Schweiz är, vilket innebar att jag blev helt kär på nytt när jag vaknade i morse till strålande solsken och plusgrader. En stor skillnad mot det snöslaskiga Sverige vi lämnade igår eftermiddag.

Resan hit igår gick jättebra. Vi mellanlandade i Oslo och eftersom min värdpappa är någon form av guldmedlem i SAS, så fick vi tillgång till SAS Gold Lounge. Holy crap är allt jag har att säga! Sköna fåtöljer, gratis WIFI och gratis mat och dryck! Vi levde som kungligheter - i hela 1h innan vårat flyg till Zürich gick. Båda flygresorna blev 15-20 min försenade eftersom vi behövde vänta på ett X antal passagerare vilket var lite små drygt. Vi landade i Zürich runt 19.40 och eftersom våra väskor var märkta med röda "Priority"-lappar (Ännu en SAS Gold förmån!) fick vi dem fort och kunde gå och möta Grossmami och Grosspapi. De skulle åka på två veckors semester till Oman (!!) så vi fick ta deras bil och vi övernattade även i deras lägenhet.

I morse fick jag sovmorgon till 8 (Otroooolig lyx när man har vaknat 6:15 alla andra dagar!). Vi åt frukost och packade om våra väskor lite innan vi satte oss i bilen och påbörjade färden mot Bern. Mina vänner - resan tog säkert 2h och jag älskade varenda minut av den! Solen sken så starkt att jag var tvungen att använda mina solglasögon för första gången sedan augusti. Vi åkte in till ett köpcentrum för att försöka lösa situationen med schweiziskt mobilabonnemang till mig. Jag var bered på att det skulle gå åt pipsvängen, då det gjorde det när jag skulle försöka mig på det i augusti. För det första behöver man ett Ausländerausweis, alltså uppehållstillstånd vilket tar ca 2 veckor att få, och när jag väl hade skaffat det så ville mobiltanten att jag skulle betala en deposition på 300.- vilket motsvarar ca 2000 kr. Låt oss säga att det tog emot rätt så mycket... Med andra ord - jag var bered på att få förlita mig på WIFI ett antal veckor framöver. Men förra gången hade jag inte världens bästa värdpappa - 20 minuter efter att vi kommit in i butiken hade jag ett schweiziskt abonnemang som står skrivet i hans namn eftersom man mycket riktigt behövde ett Ausländerausweis. Istället för att låta mig gå utan abonnemang i 2-3 veckor, så skrev han alltså det på sig själv - hur snällt är inte det?!

Till lunch köpte vi oss varsin macka att ta med. Jag tog en kringla (Bästa påfundet EVER!) med salami och sen till det bästa: en stor iste! Som jag har saknat att kunna köpa iste i varje affär! Det är fasiken omöjligt att få tag på det i Sverige, medan här säljs det i varje affär. Jag njöt av varenda liten droppe haha! Resan till Bern var som jag tidigare nämnde väldigt angenäm, dock var det lite bilköer och upprepade gånger rapporterade de kring trafikläget på radion. "Väntetiden beräknas till ca 1h". Som tur var var majoriteten av köerna på vägen mot Zürich, alltså åt motsatt håll. Plötsligt rapporterade radion om en bilbrand på vägen mot Zürich och en kvart senare åkte vi förbi den utbrända bilden som var omringad av polis och brandkår. Sedan åkte vi förbi den absolut längsta bilkö jag sett i hela mitt liv. Det var kö i alla tre filer och den var säkert 3-4 km lång. Folk hade gått ur bilarna, vilket tydde på att de hade stått där ett bra tag. Vi led med dem och var väldigt glada att vi åkte åt andra hållet.

Efter ett fikastopp hos min värdpappas mormor där vi hämtade nycklarna till stugan vi skulle bo i, kom vi äntligen fram till stugan/husvagnen som jag nu befinner mig i. Det är alltså en husvagn med en liten stuga som "förtält" - inte alls stort, men absolut så det räcker för 4 personer. Vi packade in alla grejer, åkte och handlade och sedan lagade jag middag. Det blev chicken á la king med ris och middagen blev tillagad på en gasspis! Jag var livrädd för att tända den första gången, men sen tuffade jag till mig. Blev rätt så gott faktiskt!

Vi är i en bergsby, men ack så glad jag är över att det finns WIFI här! Då kommer jag kunna titta på min nya besatthet "Orange is the new black" som godnattsaga varje kväll! Ni som inte tittar på den serien - gör det!
Jag har skrattat så jag nästan gråtit till varje avsnitt!

Till frukost imorgon har vi köpt zopf! För er som inte vet det, är det ett bröd som liksom är flätat, och det är typ det godaste brödet som finns i hela världen. Det är nästan så jag ser fram emot att bli väckt vid 7.30 ;)

Nej, nu ska jag ta och titta på "Orange is the new black" innan det är läggdags. Jag älskar Schweiz!!!





1 kommentar:

  1. Hej! Trillade in på din blogg när jag googlade på mobilabonnemang i schweiz. Jag kommer om två månader flytta till Zug i schweiz och jobba som au pair i lite över ett år. Detta ska bli en helt galet rolig resa och jag längtar varje dag. Men jag fick lite svar om abonnemang i ditt inlägg här uppe. Så tack så mkt. Vet du vad det kostar ungefär i månaden? funderar på abonnemang eller kontantkort annars. Något tips?

    SvaraRadera