torsdag 1 september 2011

Quasimodo in the house

Hej mina vänner. Är inte på så bra humör just nu... Varför? Jag har fått en allergisk reaktion. Igår hade mamma bokat tid till mig för att jag skulle färga ögonfransarna och ögonbrynen. Varför? För att jag är asdålig på att sminka mig, men vill ändå ha liksom fina inramade ögon, så det verkade som den perfekta lösningen! Tills jag satt där i stolen och blundade med en massa färg på fransarna och frisören började prata om att vissa kunde få en allergisk reaktion, så man skulle vara försiktig med hur lång tid man hade på färgen. Hela jag blir kall och kunde känna att mamma också börja tänka efter. Vad var det nu som hände för sisådär fyra-fem år sen?

Jo, jag hade en "emo-period" och färgade mitt hår regelbundet svart. Ända fram till en dag då jag fick en sån stor allergisk reaktion mot hårfärgen att jag såg ut som en blåsfisk i ansiktet. Ni vet den där fisken i "Hitta Nemo" som typ blir en boll när han är rädd? Så såg jag ut. I två dagar ungefär. Och då fick jag ju lov att sluta färga håret. Sen där sitter jag i frisörstolen och tänker "Fuuuuuck om det händer igen!". Men när färgen är borttagen och jag ser hur bra resultatet blir glömmer jag alla tankar på en allergisk reaktion. Jag kände mig riktigt fin för en gångs skull. Jag var jätteglad, verkligen. På kvällen började det klia lite kring ögonen, men tänkte bara att det var för att lite färg hade kommit in i ögat när hon tvättade bort den. Jag frågade mamma om jag såg svullen ut och hon sa nej. Två timmar senare får jag syn på min spegelbild och får nästan en hjärtattack. Jag ser ut som "Ringaren i Notre Damme"! Mina ögon var jättesvullna och mina ögonbryn såg röda ut (!!!) eftersom huden under var så irriterad. Jag fick sno åtta kortisontabletter och två tabletter mot kliet av min lillebror och bad till alla gudar att svullnaden skulle ha lagt sig tills nu på morgonen.

Vad händer? Jag vaknar upp och får panik eftersom mina ögon är så svullna att om de fortsätter svälla så kommer de svälla igen helt. Det kliar och jag blinkar frenetiskt för att hålla dem fuktade. Så det blev till att ta ytterligare åtta kortisontabletter och två klitabletter. Mamma ringde doktorn och där ska jag innefinna mig om lite mer än en timme. Det är samma doktor som jag var hos sist jag svällde upp. Undra hur hon komme reagera, hehe... "Men Hanna - igen?!" Aja, bara hon ger mig tabletter eller något som får bort svullnaden tills jag åker till Schweiz så blir jag glad.

Nu kanske ni tycker att jag är fåfäng, men jag skäms så in i helvete över det här. Att vara så dum att jag inte tänker på vad som hände sist jag färgade något och nu sitter här hemma eftersom jag vägrar gå till skolan med det här ansiktet. Jag får skaffa en stor huva och gå med böjd rygg, precis som Quasimodo, då kanske jag vågar komma, men innan dess - hell to the no. Funderade på om jag skulle lägga upp en bild för att ni skulle få ha lite kul på min bekostnad, men ångrade mig. Jag har tillräckligt dåligt självförtroende, behöver inte att ni ska se min idioti i bildform också, ni får nöja er med att läsa om den... Var snälla och håll tummarna för mig nu - ni vill väl inte ha en vän som är lika ful som Quasimodo?

Detta är alltså jag just nu.
Dock ser båda mina ögon ut som hans högra...

6 kommentarer:

  1. Du behöver verkligen inte färga ögonfransarna för att se fin ut.

    SvaraRadera
  2. Är det samma Anonym som har skrivit snälla kommentarer på andra inlägg? Vem är du egentligen? :)

    SvaraRadera
  3. Men lilla Hanna. Jag vill komma till Sverige bara för att ge dig en kram och sedan åka tillbaka igen. Du ser ALLTID bra ut. Du är en underbar person och det måste ha varit råttgift eller något i färgen som gjorde att du inte kunde ha den. Du behöver inte färga ögonfransarna men om det får dig att må bättre så är det okej :)
    Saknar dig något enormt Hanna <3

    SvaraRadera
  4. Ja det är samma anonym! Och du skall aldrig få veta min sanna identitet! Muhahahah...ha?

    SvaraRadera
  5. Det låter misstänkt likt Josef...?

    SvaraRadera