söndag 18 september 2011

Sluta språkmobbas!

Hejsan! Hoppas att ni har haft en lika trevlig söndag som jag har haft! Är så glad över att jag har supersnälla kollegor som gör att de fyra timmarna jag spenderar i vattnet bara flyger förbi.

Tänkte bara skriva en sak här som jag har funderat över väldigt länge och som stör mig så otroligt mycket. Som ni säkert vet (tack vare inforutan här till höger) så pluggar jag NV-tyska på Katedralskolan här i Uppsala. Som på alla gymnasier i hela Sverige förmodligen, så finns det olika rank på programmen. Vi som går NV rankar SP som slackers och SP:arna rankar oss som nördar. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Saken är ju bara att man inte är sämre/bättre än någon annan bara för att man går ett visst program. Alla har sina olika styrkor som gör de till awesome människor. Men hur som helst, är man NV-elev så får man som sagt en nördstämpel, men om man då läser NV-tyska, vad får man då? Jo, en übernördstämpel!

Jag fick höra av min mamma, som är kompis med en mamma till en elev i min parallellklass, alltså SP-språk klassen. Hon hade sagt till sin mamma att NV-språk klassen var riktiga nördar och speciellt NV-tyskarna, de var så nördiga man kunde bli. Och min fråga är då, varför det? Varför är vi mer nördar än NV-spanjorerna eller NV-fransoserna? Det är ett återkommande faktum att folk ser ner på det tyska språket. Jag är inte naiv, jag vet själv att det första man tänker på när man hör "Tyskland" eller "tyska" är Hitler. Det är pissigt som satan, men det är sant. När jag berättar för folk att jag läser NV-tyska så blir reaktionerna alltid likadana. "Jaha! Okej..." lite skeptiskt sådär. En annan kommentar jag fått är ett hånfullt fnys och "Palla!". Ja, men varför inte? Hur hade reaktionerna blivit om jag sagt NV-spanska eller NV-franska? Jag är nästan helt säker på att folk skulle ha en annan reaktion på det. Och det suger balle rent ut sagt.

Seriöst, vet ni hur ofta jag får höra "Tyska är världens fulaste språk", "Tyska är en jättehårt språk", "Tyska låter bara 'schjhalsdlasjaf'" och såklart är favoriten när folk drar till med något Hitler inspirerat skit. Det gör ont, people! Ni förnedrar mig, mina klasskamrater och hela den tysktalande befolkningen. Jag ska inte dra några paralleller med islam här, för då kommer säkert folk bli upprörda och jag får en massa skit mot mig, men hur många är det inte som säger att man inte ska dra alla muslimer över en kam bara för att några är extremister? Hallå, finner vi några liknelser? Alla tyskar/schweizare/österrikare är inte nazister för guds skull. Jag är mycket medveten om att tyska kanske inte är lika vackert och flytande som franska, eller inte lika coolt att läsa som spanska, men det är för fan lika mycket värt som språk ändå. Sluta språkmobbas!

Idag på jobbet så kom plötsligt en man och hans dotter in i vår del av bassängen. Min kollega försökte schasa bort honom, men mannen bara skakade på huvudet, helt oförstående. Min kollega blev irriterad, men plötsligt hörde jag mannen säga "Bitte?". Inom en minut hade jag förklarat för mannen, på tyska, att vi hade simskola och att de inte fick vara här. Jag fick ett "Achso, entschuldigung." tillbaka och sen var den saken fixad. Jag kände mig stolt. Även om det bara var en enkel sak att förklara, så kände jag mig stolt över att ha klarat av det. Nu ska jag köra en riktigt kliché här, fast lite anpassad. Alla språk är lika mycket värda. Alla språk har sin egen charm och finess. INGET språk förtjänas att tryckas ner för att det låter annorlunda. Förutom danska kanske. Hahaha nejdå, förlåt. Men snälla, sluta med allt Hitler-relaterat skit när vi berättar att vi läser tyska. Bli imponerade av faktumet att vi läser ända upp till steg 6 + en universitetskurs i tyska, låtsas bli imponerade, eller håll käften, mig kvittar det.  Bara ni skippar språkmobbingen.

Nej, nu ska jag ta och göra mig ordning för sängen. Får offra min trevliga sovmorgon imorgon eftersom jag ska besöka farbror Doktorn för att bli tappad på blod. Awesome. Ha det gött!

Min älskade grupp i Köln på min födelsedag  <3

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har lagt upp en ny tävling där du kan vinna konsertbiljetter till Britney Spears samt hennes nya parfym. Var gärna med! :D

    http://adaras.se/2011/september/vinn-biljetter-till-britney-spears-konsert-oc.html#comment

    Var gärna med och tävla om en chilladress:
    http://adaras.se/2011/september/vinn-en-chilladress.html#comment
    och en valfri vara från uffessakerochting:
    http://adaras.se/2011/september/vinn-en-valfri-vara-fran-uffessakerochting.html#comment

    Hoppas du vill vara med - det är busenkelt! :)

    Ha en fin lördagskväll!
    Kram! <3

    SvaraRadera