måndag 26 augusti 2013

Uppdatering av läget!

Hallihallå! Här kommer en uppdatering av läget här nere i Schweiz!

Sedan jag sist skrev så har en hel del hänt, så ska försöka sammanfatta allt relativt kort.


  • Jag och lillemannen har besökt en barnsånggrupp som Svenska kyrkan håller i. Det blev inte så mycket sång, eftersom vi endast var fyra stycken vuxna och barnen hellre ville leka, men det var väldigt roligt att komma ut och träffa människor!
  • Jag och min värdfamilj gjorde en dagsutflykt till Tyskland. 45 minuter så var vi i en liten mysig tysk stad där vi handlade lite och käkade god, men en aning överpepprad spätzle.
  • Jag har varit och träffat min värdmammas familj. Alla var supertrevliga och fick mig att känna mig väldigt välkommen!
  • Jag har börjat gå ut med lilleman och hunden samtidigt. Låter kanske inte som ett speciellt ansträngande jobb, men när hunden får syn på en katt eller en annan hund, då blir det en dragkamp som heter duga!
  • Jag har gått på min första språklektion! Vi är sex personer i gruppen, alla förutom jag är över 30. En väldigt blandad skara, men ack så trevliga människor! Läraren var jättetrevlig och bra och jag lärde mig faktiskt nya saker redan första gången. 
  • Jag har gått på zoo i spöregnet och myst under ett paraply. Jag har även suttit vid sjön och sjungit med lite för högt till klyschiga låtar såsom "I don't want to miss a thing" med Aerosmith. Jag har haft det så där härligt, pirrigt, avslappnat och galet mysigt helt enkelt. 
  • Jag har bokat in en två veckor lång vistelse i Sverige eftersom min värdmamma har fått två veckor ledigt i september. Så den 14:e september bär det av hemåt och den 1:a oktober är jag tillbaka.
  • Jag har ÄNTLIGEN fått mitt uppehållstillstånd, så nu börjar den krångliga processen med att skaffa mobilabonnemang. Försökte häromdagen, men de ville få mig att betala en deposition på 300 franc, vilket motsvarar 2100 kr, så det kändes lite jobbigt... 
Ikväll så är det den första au pair träffen inne i Zürich, så det ska bli spännande! Nu ska jag läsa lite i "Game of Thrones" innan jag ska dammsuga och sedan ska jag och lilleman kanske bege oss till Baden för att leka med Linda och hennes barn. Här kommer lite bilder!

Nöjd tjej i Tyskland med spätzle.

Jag och lilleman bakade cupcakes en eftermiddag.


En dålig panoramabild över Zürich en kväll vid sjön.

Paket hemifrån! Innehöll svenskt godis, en stegräknare och en tidning.

En vanlig arbetsdag innehållande en 40 min promenad.

Pingviner är allt bra lustiga.

Sjukt konstig fågel! Den såg inte ens verklig ut.

Bild från långpromenaden hela familjen tog igår.
Tydligen är schweiziska familjer alltid ute och promenerar/sportar på söndagar. 

Från förmiddagens äventyr. Kossor, en hund som drog åt alla håll och kanter, en lilleman som ville bli buren vilket resulterade i skitiga byxor. Kobajs överallt! En timme och 2,9 km. Inte går det fort inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar