tisdag 6 augusti 2013

Muuuuuu...

Hejsan hoppsan! Sitter på balkongen i den nästan tropiska värmen (Hehe 27 grader...), dricker iskallt vatten och läser lite ur "Svärdets makt". Lilleman har nyligen gått och lagt sig så har ungefär två timmar egentid framför mig - gött! Stella är ute och går med kvinnan som gick ut henne innan jag kom hit. Hon ska fortsätta att gå ut med henne i ungefär 2 veckor, så jag hinner lära känna lillemannens dagsrytm ordentligt innan vi slänger in en 1h promenad med en hund som får fnatt varje gång hon ser en katt, vilket är ungefär var femte meter... Jag och min värdpappa var ute och gick med henne en sväng igår kväll runt halv nio tiden. Det var väldigt behagligt ute då temperaturen hade sjunkit lite och solen inte brände längre. Stellas lycka när hon fick springa fritt på en äng var helt underbar. Öronen och tungan bara fladdrade och hon sprang jättefort. Jag fick hålla kopplet ett tag och det gick bra, men kände att det kommer att krävas lite ensamtid med Stella för att kunna hantera både henne och en barnvagn med lilleman i på samma gång.

Igår hade jag hemlängtan för första gången sedan jag kom hit. Eller inte direkt hemlängtan, utan det var bara så konstigt att "inse" att jag faktiskt ska vara här i ett helt år. Det är inte någon två veckors semester som jag kommer att åka hem ifrån. Det här är mitt hem nu. Självklart är det tufft att veta att jag inte kommer kunna krama mina föräldrar och lillebror så ofta jag vill eller hänga med mina kompisar där hemma, men det var jag från början rätt inställd på. Har intalat mig själv ända sedan februari när vi bestämde att jag skulle komma hit, att det är exakt samma sak som att flytta till t.ex. Lund och plugga. Och då skulle jag även vara borta mer än ett år. Det jag tror är jobbigast för tillfället, är att jag inte har "ett eget liv" här ännu. Jag har bara umgåtts med min värdfamilj sedan i torsdags och bara varit utanför byn två gånger. Inte för att jag hade världens mest aktiva sociala liv hemma i Uppsala heller, men det existerade ju i alla fall. Om två veckor börjar min språkkurs, så då kommer jag förhoppningsvis lära känna kompisar där. Sedan, ju längre in i augusti vi kommer, så kommer massa svenska au pairer komma tillbaka hit och au pair mötena i Svenska Kyrkan sätter igång igen. Tills dess får jag se till att underhålla mig själv på bästa vis på egen hand.

Dock har jag haft sådan tur att jag redan ikväll ska träffa två svenska au pair tjejer som jobbar här nere. En av dem bor i Baden, som ligger ungefär 15 min här ifrån med buss, så hoppas verkligen att det klickar med henne så att vi kanske kan umgås. Imorgon och på torsdag är jag ledig. Imorgon ska jag träffa en kille som jag har pratat med rätt länge innan jag flyttade hit, så det ska bli trevligt att äntligen träffas. På torsdag tänkte jag kanske ta en sväng till IKEA eller besöka ett shopping center som ligger en bit bort. Dessutom ska jag, om det är okej för min värdmamma, sova lite längre på morgonen. Haha, att gå upp vid 06.30, även om man bor på jobbet, är rätt tufft, i alla fall var det det igår och idag, men det kanske blir lättare (Speciellt om jag går och lägger mig lite tidigare...).

Nu till det som rubriken syftar på: jag och lilleman har varit och hälsat på några kor! Det ligger en bondgård ungefär fem-tio minuter här ifrån som vi knallade iväg till. Lilleman var rätt rädd för korna, medan jag tyckte dem var hysteriskt roliga! Kotungor kan vara det roligaste och läskigaste jag känt på i hela mitt liv. Sträva som sandpapper, långa och flinka - jätteläbbigt! Vi träffade också en liten söt katt och jag dog sötdöden när jag såg att kalvarna hade små hus som de bodde i, haha!

Solen verkar aldrig sluta skina här i Schweiz!
Och kolla in kalvarnas små huuuus <3

Borsten på bilden till vänster är till för kossorna, haha!
Igår kväll när vi var ute med Stella så såg vi en ko som stod och "putsade" sig med borsten.
Hon njöt verkligen och det såg så himla roligt ut.

Jepp, kolla in omgivningen ca fem minuter från vårt hus.
Det ligger en vingård precis vid bondgården, så hela slätten var full av vinrankor.
Hitills så påminner mig allt detta om Gran Canaria, pågrund av värmen
och att husen ser ungefär ut som de gör där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar