söndag 13 april 2014

Konstanz

Den 29:e mars så åkte jag och fyra andra au pairer över gränsen till Tyskland och staden Konstanz. Det var galet fint väder och vi var supertaggade. Jag hade aldrig träffat de andra tjejerna innan men det gick jättebra att umgås. Två var från Danmark, en från Spanien och en från Bosnien & Hercegovnia. Vi möttes upp på Zürich HB och tog sedan en buss till Konstanz. Det tog ca 1h och kostade 8€, så väldigt prisvärt! Vilket var bra då tanken var att shoppa loss då allt är mycket billigare i Tyskland.Vi åt lunch, glass och middag för 14€ - det motsvarar typ en middag här i Zürich. För min del blev det ingen storshopping dock, utan det roligaste jag köpte var shampoo eftersom det kostade hälften så mycket i jämförelse med här i Zürich, haha! Riktigt wild and crazy.

Vädret var som sagt helt underbart, så vi tog oss till sjön (Bodensee) och chillade på stranden ett bra tag. Jag lyckades nästan med att somna i solen eftersom det var så himla skönt att bara vila. Bilderna gör utsikten absolut ingen rättvisa, det var helt magiskt att se klarblått vatten och sen bergen i bakgrunden. Vi ville hyra en trampbåt efter att ha sett några som kom åkandes i sådana, men hittade tyvärr inte något uthyrningsställe.

Vi kollade runt i en massa butiker innan vi käkade middag på något thaiställe. Sen tog danskorna tåget hem till Zürich eftersom de har Gleis 7 - ett kort som gör att man åker gratis på alla tåg mellan 19.00 och 05.00. Jag och de två andra au pairerna har inte det, så vi hade bokat platser på en buss som gick tillbaka till Zürich vid 19.20. Ni som känner mig vet att jag är väääärldens tidspessimist, dvs. att jag vill helst vara på plats ca 15 minuter innan utsatt tid. Dock kändes det knepigt att försöka förklara detta för mina nyvunna vänner, så jag höll tyst och led inombords medan klockan tickade vidare. Vid 18.45 lämnade vi thairestaurangen för att gå mot stationen. Saken var att bussen hem gick från en annan hållplats än den vi anlände till, så jag frågade ena au pairen ifall hon visste vart vi skulle. "Ja absolut!" fick jag till svar, så vi började knalla mot busshållplatsen. Den som vi anlände till. Klockan var 19.10 och när vi frågade några var den andra busshållplatsen låg fick vi veta att den låg på typ andra sidan stan. De andra tjejerna tyckte att vi skulle försöka ta en buss eller taxi dit, men jag med min tidspessimism skakade bara på huvudet och började gå mot tågstationen istället. Som tur var gick det ett direkttåg till Zürich vid 20.02. Vi fick betala 15 franc för det, men det var mer värt än att vänta på nästa buss som gick vid 22.

Vi var framme i Zürich runt 21.40 har jag för mig och de andra skulle bara hem och byta om för att sedan gå ut, men jag tog tåget hem till Niederglatt istället. För att sammanfatta så var det en otroligt rolig dag och det var jättetrevligt att lära känna nya människor! Och Konstanz ska jag absolut besöka igen! :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar